دوشنبه ۹ آبان ۱۳۹۰ - ۱۹:۳۳
۰ نفر

حضور پررنگ عابران پیاده در عرصه‌های گوناگون زندگی شهری امروز، مدیریت شهری را بر آن داشته تا در برنامه‌ریز‌ی‌های خود درخصوص مسائل شهری، آنها را هم لحاظ کند.

سطح شهر

در این میان فراهم آوردن شرایطی امن به‌ویژه در برابر نفوذ روزافزون اتومبیل و وسایل نقلیه، از عوامل تأثیرگذار بر کمیت و کیفیت حضور عابران پیاده است. پل‌های عابر پیاده نمونه‌ای از امکانات مناسب شهری برای تسهیل آمدوشد پیاده‌ها همراه با افزایش ایمنی تردد، جلوگیری از حوادث ناگوار و نیز کاهش مشکلات ترافیکی گذرگاه‌هاست. از همه اینها گذشته، پل‌ها به‌دلیل فاصله گرفتن از سطح خیابان، می‌توانند چشم‌اندازی زیبا‌تر از شهر را به عابران پیاده هدیه کنند.

امروزه بسیاری از این پل‌ها جهت رفاه حال بیشتر عابران پیاده سالخورده مجهز به پله‌های برقی شده‌اند. با اینکه سابقه احداث پل‌های عابر پیاده در ایران به بیش از 50‌سال می‌رسد؛ اما به‌نظر می‌رسد که استفاده از آنها چندان رونق ندارد. می‌توان به یکی از شلوغ‌ترین خیابان‌های تهران سر زد و این مسئله را به عینه دید، حتی در همین روز‌های بارانی که خطر لغزندگی گذرگاه‌های شهری افزایش یافته است. این عکس که از یکی از پر‌رفت‌وآمدترین خیابان‌های سطح شهر گرفته شده، عابری را نشان می‌دهد که به جای استفاده از پل عابر پیاده، راه پر‌خطری را بر‌گزیده است. بی‌تردید، شهروندانی که چنین رفتار‌های پرخطری را بر‌می‌گزینند، زندگی خود و دیگران را با مشکل مواجه می‌سازند.

حادثه در کمین است!

قوانین شهری، ضامن سلامت و امنیت تک‌تک شهروندان است و پایبندی به این قوانین، شهر را به محیطی امن برای زندگی مبدل می‌سازد و اما در مقابل، رعایت‌نکردن آنها می‌تواند آرامش و امنیت شهر را بر هم بزند، به همین خاطر هررفتاری که از یک شهروند سر بزند، به سرعت بر دیگر شهروندان تأثیر خوب یا بد خود را خواهد گذاشت. در اینجا اشاره ما به آن دسته از رفتارهای نامناسب و خلاف عرف شهروندی است که گاه از جانب برخی شهروندان در سطح شهر صورت می‌گیرد و پیامد‌های ناخوشایندی را برای همه دربردارد. با بررسی این رفتارها، متوجه می‌شویم که درصد زیادی از این دست خطرات را می‌توان با کمی تدبیر و پیش‌بینی به حداقل رساند. دقت در رفتارهای فردی و اجتماعی خود و درنظر داشتن پیامد‌های احتمالی آنها می‌تواند از بسیاری حوادث تلخ جلوگیری کند. در عکس، این شهروند بدون حتی کمترین توجهی به قوانین عبور و مرور وسایل نقلیه، یعنی بدون بستن باربند، اقدام به حمل یک کمد کرده است.

همان‌گونه که در تصویر می‌بینیم، او با نشستن بر لبه پنجره ماشین، کمد را با یک دست نگه داشته و از سوی دیگر، ماشین حامل وی در خط سرعت خیابان در حال حرکت است. حال اگر مانعی ناخواسته بر سر راه این ماشین قرار می‌گرفت، به‌طوری که راننده مجبور به ترمز ناگهانی می‌شد یا اگر ماشینی دیگر با سرعت زیاد از پشت به سمت این ماشین می‌آمد و راننده ماشین حامل کمد، به‌دلیل سنگینی ماشین و یا کور شدن نقطه دیدش- به شکلی که در تصویر می‌بینید- قادر نبود ماشین را به موقع به‌سمت راست خیابان هدایت کند، خودتان حدس بزنید که چه حادثه ناگواری می‌توانست برای سرنشینان این خودرو و دیگران پیش آید!

کد خبر 150015
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز